Parçalı Bulutlu 19.4ºC Ankara
01.12.2018 09:19

"Kızıl Gezegen"de yaşam mümkün mü?

Amerikan Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi, uzun yıllardır Mars'ın keşfi için çalışıyor. 6 yıl aradan sonra "InSight" adlı yeni bir uzay aracı hafta başında Mars'a iniş yaptı.

okuma süresi
Okuma süresi

Güneş sisteminin dördüncü gezegeni. Dünyadan tam 55 milyon kilometre uzakta. Adını Roma mitolojisindeki savaş tanrısı Mars'tan alıyor. Yüzeyindeki yaygın demir oksitten dolayı kırmızıya çalan bir görünüme sahip. Bu yüzden "Kızıl Gezegen" olarak da adlandırılıyor.

Mars, antik çağlardan bu yana gök bilimcilerin ilgi odağı. Akıllarda soru ise hep aynı, Mars'ta yaşam mümkün mü? Bu konuda pek çok efsane var.

Efsaneleri bir yana bırakırsak. Gezegende; çöller, yanardağ kraterleri, kum tepeleri ve bunların hepsini sarmalayan kırmızı bir toz bulutu mevcut.

"Kızıl Gezegen"de yaşam mümkün mü?

Kızıl gezegenin bilinen diğer somut özellikleri ise şöyle:

- Atmosferinin yüzde 96'sı karbondioksit.

- Yani oksijen yetersizliğinden ateş yakmak mümkün değil.

- Ortalama sıcaklık -53 derece.

- Çünkü ısıyı koruyacak bir bulut oluşumu yok.

- Dünyada gökyüzünün rengi mavi.

- Mars'ta ise gökyüzü karamel renginde.

Amerikan Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA), uzun yıllardır Mars'ın keşfi için çalışıyor.

Mars misyonu yaklaşık 70 yıllık bir geçmişe sahip. Kullanılan temel yöntem ise robotlar ve sanal başlıklar aracılığıyla veri toplamak. Bu işi 2012 yılından bu yana kâşif robot Curiosity sürdürüyordu. 2012'nin Ağustos ayında Kızıl Gezegen'e inen Curiosity, bugüne dek NASA'ya sayısız fotoğraf ve video ulaştırdı.

Curiosity, son olarak geçtiğimiz yaz aylarında Kızıl Gezegen'de 3.5 milyar yıllık bir kil taşını 5 santimetre kazarak, üç farklı organik moleküle ulaştı.

Karbon, hidrojen, nitrojen ve başkaca elementleri içeren bu moleküllerin, yaşamın belirtisi olabileceği düşünülüyor.

Kaşif robot, Mars'ta mevsimsel olarak metan seviyesinde artışlar olduğunu da teyit etti. Bu önemli bir bulgu. Çünkü bilim insanları bu artışın biyolojik kaynaklı olabileceği ihtimali üzerinde duruyor.

"Kızıl Gezegen"de yaşam mümkün mü?

NASA'da görevli Ashwin Vasavada'nın bu keşifle ilgili sözleri gerçekten heyecan verici: Eğer herhangi bir zamanda yaşam vardıysa gelecekteki misyonlarla eski yaşam belirtilerini bulabilme şansı yükseldi.

Bugüne kadar gelen fotoğraflardan bazıları su izi olarak da yorumlandı. Tüm bu fotoğrafları NASA'ya ileten Curiosity'nin görev süresi bir süre önce bitti. Ve 6 yıl aradan sonra "InSight" adlı yeni bir uzay aracı hafta başında Mars'a iniş yaptı.

Uzay aracının yolculuğu 6 ay sürdü. InSight'ı Mars'taki görevi sona eren bir diğer uzay aracı Curiosity karşıladı. Curiosity'nin Twitter hesabı başarılı iniş sonrası iniş sonrası "Mars'a hoşgeldin" ifadesine yer verdi.

InSight ise inişten hemen sonra Twitter hesabından "Burada eşsiz bir güzellik ver. Yeni evimi keşfetmek için sabırsızlanıyorum" mesajını yayınladı.

Kaşif robot, çektiği ilk fotoğrafları Mars yüzeyine iner inmez NASA'ya gönderdi. Ancak InSight'ın görevi kendinden önceki kaşif robotlardan farklı. Yeni uzay aracı, Mars üzerinde gezip örnek toplamayacak. Görev süresi boyunca aynı yerde duracak. Ve sondaj yoluyla Mars'ın yeraltı yapısını inceleyecek.

Ancak bunun için 6 hafta beklenecek. NASA çalışanları bu süre içinde InSight'ın genel durumunu kontrol edecek. Bu sürenin sonunda aracın robotik kolu; üzerindeki sismometreyi Mars'ın yüzeyine bırakacak. Sismometre, 40 günde yaklaşık 2 metrelik derinliğine inerek titreşimleri kaydetmeye başlayacak.

Şimdi akıllardaki soru, insanoğlunun bir gün Mars'a ayak basıp basmayacağı.

Tesla ve SpaceX CEO'su Elon Musk, bu yolculuğun önümüzdeki 7 yıl içerisinde gerçekleşebileceğini söylüyor. Hatta kendisinin de büyük ihtimalle Mars'a taşınacağını söylüyor. Atmosferinde oksijen bulunmayan bir gezegende yaşamak kimilerine göre bir hayal.

Ama atmosfer yapısını değiştirtmeye yönelik pek çok teori mevcut. Bunların başında da Mars yüzeyinde yetiştirilecek bitkilerin yapacağı fotosentezle oksijen miktarını artırmak. Bu senaryolar şimdilik sadece teori düzeyinde.

Mars'taki hayata şimdiden yatırım yapanlar da var. Son olarak bir Çin firması, Mars için tasarladığı evleri tanıttı. Kapsül şeklindeki yapıların Kızıl Gezegen’e kurulacak kolonide yer alması hedefleniyor.

İnsanlık artık Mars’a nasıl gidileceğini biliyor. Mars’a nasıl inileceğini de biliyor. Asıl soru şu: Mars’tan geri dönüş nasıl olacak?

Kaynak: TRT Haber