Çok Bulutlu 14ºC Ankara
23.05.2012 21:41

'Koca Ayak'a DNA Testi

''Koca ayak'' kalıntıları olduğu iddia edilen materyallere DNA testi yapılacak.

'Koca Ayak'a DNA Testi

İngiliz ve İsviçreli bilimadamları, birçok kültürde var olan, ücra yerlerde yaşadığı iddia edilen, çok ender görülen, tüylü ve insana benzer ''yeti ya da koca ayak'' efsanesiyle ilgili araştırma başlatıyor.

Proje kapsamında bilimadamları, İsviçreli bir biyoloğa ait koleksiyondan saç, kemik ve diğer materyalleri inceleyerek, bunları DNA testine tabi tutacaklar.

Bu tür yaratıklara ait olduğu iddia edilen söz konusu materyaller şimdiye kadar modern bilimsel tekniklerle hiç incelenmemişti.

Oxford Üniversitesi'nden Prof Bryan Sykes, yaratıklara ait olduğu iddia edilen materyalleri genetik testlerdeki son gelişmeler ve sistematik yaklaşımlar ışığında inceleyeceklerini ve bu konuda bilimsel dergilerde bir makale yayınlamayı amaçladıklarını belirtti.

Yetilere ve diğer yaratıklara ait olduğu iddia edilen bu materyallere geçmişte eski yöntemlerle DNA testi uygulandığını belirten Sykes, ancak adli tıp alanındaki ilerlemeler sayesinde özellikle saç ve tüylerle ilgili test tekniklerinde büyük değişiklik olduğunu kaydetti.

Projeyi Lozan Zooloji Müzesi Direktörü Michel Sartori ile yürütecek Sykes, modern yöntemlerin saçın kırığından yola çıkarak gerçekleri bulabildiğini ifade etti.

1951 yılında Everest Dağı'ndan dönen bir ekibin karda çektiği dev ayak izi fotoğrafları, bilinmeyen dev bir Himalaya yaratığı hakkında spekülasyonlara yol açmıştı.

Bu tarihten sonra birçok kişi, dünyanın çeşitli ücra bölgelerinde bu tür yaratıklar gördüklerini iddia etmişlerdi.

Bu insana benzer yaratıklara, Himalayalar'da ''yeti ya da migoi'', Kuzey Amerika'da ''koca ayak ya da saskaç'', Kafkas dağlarında ''almasti'' ve Sumatra'da da ''orang pendek'' adı verilirken, dünyanın başka bölgelerinde de başka isimlerle anılıyor.

Projede, 1950'den 2001'de ölümüne kadar yeti haberlerini soruşturan Belçika-Fransa kökenli İsviçreli bilimadamı Bernard Heuvelmans tarafından toplanan kalıntılardan oluşan koleksiyon incelenecek.

Bilimadamları, başka kuruluş ve kişilerden de olası yeti materyaliyle ilgili bilgi ve ayrıntıları kendilerine göndermelerini istiyorlar.

AA